Nasza kuchnia

Makrobiotyka to bardzo stary sposób odżywiania się, praktykowany od tysięcy lat! W słowniku medycznym pod hasłem „makrobiotyka” można przeczytać, że jest to nauka o przedłużaniu życia, (z greckiego „macros” znaczy wielki, długi, a „bios” – życie). Do tego potrzebne jest pożywienie naturalne, nieprzetworzone.

Osoby, które przechodzą na żywienie makrobiotyczne, doświadczają dużej zmiany: w zdrowiu, wyglądzie i kondycji fizycznej. Ludzie otyli tracą nadwagę, zbyt szczupli przybierają na wadze. Choroba według makrobiotyki jest to zazwyczaj proces wydalania nagromadzonych toksyn i innych niepożądanych substancji zmagazynowanych w organizmie. Przez odpowiednie żywienie organizm się „oczyszcza”.

Najważniejsze zasady naszej kuchni

NASZE PRODUKTY
sezonowo zgodnie z porami roku
pełnowartościowe
składniki
dzikie ryby
jajka zerówki
sprawdzone hodowle
techniki gotowania
maksymalizujące
energię życiową
PRODUKTY, KTÓRYCH NIE UŻYWAMY
bez chemicznych
dodatków i GMO
bez białej mąki, ryżu, cukru i soli
bez mrożonek, produktów puszkowanych i przetworzonych
bez rafinowanych tłuszczów prozapalnych

Natura daje nam wszystko, czego potrzebujemy do zdrowego i długiego życia.

Talerz makrobiotyczny składa się ze składników nieprzetworzonych i organicznych w następujących proporcjach:

Zboża poprawiają trawienie i krążenie

Poprawiają trawienie i krążenie, oczyszczają krew z toksycznych substancji, zwiększając tym naszą odporność na infekcję i choroby. Poprawiają działanie układu nerwowego i mózgu, pracę gruczołów wydzielania wewnętrznego, biorą udział w budowie komórek.

Podstawowym składnikiem gwarantującym zdrowie jest żywienie oparte na pełnych ziarnach zbóż, które stworzyła natura, zapewniając im zestaw życiodajnych składników.

Zboża są źródłem pełnowartościowego białka, tłuszczów, minerałów, witamin, błonnika. Utrzymują równowagę sodowo-potasową organizmu, a węglowodany złożone, z których składa się pełne ziarno, wolno rozkładają się podczas trawienia na glukozę, nie powodując nagłych skoków insulinowych, dając długotrwały, zrównoważony dopływ energii.

Nierafinowane produkty zbożowe, powinny stanowić 40-50%  codziennego pożywienia. Warto wrócić do starych zbóż, jak orkisz, jęczmień, owies, ryż naturalny czy kasza gryczana lub jaglana.

Warzywa wprowadzają
równowagę w organizmie

Utrzymują właściwą florę bakteryjną w jelitach, co oznacza, że nie mogą rozmnażać się szkodliwe bakterie i drożdże, przywracają równowagę zniszczonym jelitom po leczeniu antybiotykami, chemioterapią i radioterapią.

Warzywa usprawniają trawienie i eliminują złogi, pomagają trawić tłuszcze i produkty pieczone z mąki, nie dopuszczają do odkładania się cholesterolu. Sprzyjają syntezie witaminy B12, która jest naturalnym produktem ubocznym fermentacji. Zwiększają zdolności przyswajania z pokarmu wartościowych składników mineralnych takich jak: magnez, cynk, żelazo, wapń, fosfor. Polecam rano na czczo wypić zakwas buraczany, który idealnie odkwasza nasz organizm.

Warzywa w diecie makrobiotycznej stanowią  25-30%  każdego posiłku i jednocześnie gwarantują wszystkie potrzebne składniki pokarmowe. Olbrzymią rolę odgrywają tu kiszonki, czyli produkty sfermentowane, kiszone w sposób naturalny.

Nasiona i orzechy zapewniają podaż zdrowych tłuszczy i wspomagają pracę mózgu

Są źródłem wielu składników odżywczych, zawierają białko, minerały, błonnik, nienasycone niezbędne kwasy tłuszczowe, witaminy A, B, E.

Nasiona sezamu (niełuszczonego) zawierają bardzo dużo wapnia, krzemu, kwasów tłuszczowych. Siemię lniane jest najbogatszym źródłem roślinnym kwasów omega-3 i słabych estrogenów. Jest jednym z najskuteczniejszych leków przeciwrakowych w leczeniu raka piersi u kobiet (Narodowy Instytut Raka – USA)

Pestki, orzechy, nasiona oleiste – stanowią w żywieniu makrobiotycznym 5%  codziennego pożywienia: słonecznik, pestki moreli, dyni, orzech laskowy, włoski, migdały, mak, sezam, siemię lniane.

Siedem cech zdrowia
według zasad makrobiotyki:

Szybkość podejmowania decyzji
Dobry humor
Dobra pamięć
Brak zmęczenia
Dobry apetyt
Dobry sen
Chęć do działania i życia

Makrobiotyka jest sposobem żywienia, który może znacznie wpłynąć na poprawę stanu zdrowia i zachowanie dobrego samopoczucia na długie lata.