Codzienny detox

image post
PRODUKTY "NA CZARNEJ LIŚCIE" - NIE UŻYWAMY ZDROWE ZAMIENNIKI - UŻYWAMY
Biały cukier Miód, nierafinowany cukier trzcinowy, słody zbożowe (daktylowy, ryżowy i jęczmienny), syrop klonowy, ksylitol dla osób z podwyższonym poziomem cukru
Biała mąka pszenna Pełnoziarnista mąka orkiszowa - odmiana Rotkorn i maki bezglutenowe: jaglana, gryczana, amarantusowa, z quinoa, owsiana i kukurydziana NGMO
Biały ryż Pełnoziarnisty ryż jaśminowy, basmati, okrągłoziarnisty, czerwony, czarny kleisty, słodki
Oleje rafinowane Nierafinowane, tłoczone na zimno: oliwa z oliwek, olej lniany, olej z pestek dyni, słonecznikowy i rzepakowy, olej sezamowy, ryżowy
Tłuszcze cukiernicze - uwodornione rafinowane oleje roślinne Masło klarowane, masło, olej kokosowy, oliwa z oliwek
Smalec Masło klarowane, olej kokosowy
Biała sól Nierafinowana sól morska i kamienna, sos sojowy, pasta miso, gomasio, sos rybny
Mleko krowie Mleka roślinne: sojowe, ryżowe, kokosowe, orzechowe i migdałowe
Śmietana z mleka krowiego Śmietanka owsiana, sojowa, mleko kokosowe
Sery krowie Ser kozi oraz feta z mleka koziego, ewentualnie owczy
Ryby torturowane i zatrute w hodowlach (np. łosoś norweski, panga, tilapia) raz gatunki zagrożone (np. tuńczyk, sola, karmazyn, węgorz) Dzikie ryby rekomendowane przez WWF (np. łosoś pacyficzny, flądra, dorsz, śledź, makrela), ewentualnie z polskich hodowli (np. karp, pstrąg) z certyfikatem MSC
www.msc.org
Wieprzowina, kurczaki z przemysłowych ferm Drób: głownie indyk i kaczka, jagnięcina, cielęcina, kurczaki z ekologicznych gospodarstw
Białko zwierzęce - ograniczamy Rośliny strączkowe: fasolki, soczewice, grochy oraz tempeh i tofu
Jajka klasy 3, 2 i 1 Jajka ekologiczne – klasa 0
Wzmacniacz smaku: glutaminian sodu Bulion warzywny z naturalnymi przyprawami, asafoetida
Proszek do pieczenia na bazie wodorowęglanu / pirofosforanu sodu Bezglutenowy proszek Eko na bazie kamienia winnego i sody oczyszczonej
Kakao Karob - mączka z drzewa świętojańskiego
Cukier wanilinowy Naturalna wanilia w lasce
Ocet spirytusowy Ocet jabłkowy, ryżowy, balsamiczny
Guma guar, guma ksantanowa Roślinne skrobie: kuzu, kukurydziana, ryżowa, siemie lniane
Żelatyna wieprzowa Agar-agar z wodorostów
Chemia do zmywania, mycia kuchni i podłóg oraz prania typu: Ludwik, Ciff, Domestos, Ajax, Persil Ekologiczne płyny do zmywania i czyszczenia na bazie wyciągów i olejków roślinnych oraz octu z certyfikatami: ECOCERT, ECO GARANTIE oraz VEGAN typu: Sodasan, Klar itp.

I wiele innych zamienników. Cały czas czuwamy nad tym, by osiągać kulinarny efekt w zgodzie z zasadmi zdrowej kuchni!

image post


MENU 26.06.-30.06.2017 r.

"Kolendra jest rośliną dobrze znaną i docenianą przez zwolenników medycyny naturalnej; liście mają delikatnie anyżowy zapach; są często wykorzystywane w kuchni azjatyckiej; w kuchni chińskiej jest tak popularna, jak u nas natka pietruszki; wspomaga trawienie, poprawia apetyt, wykazuje silne działanie bakteriobójcze; łagodzi zatrucia pokarmowe; ma właściwości żółciopędne, ponieważ zmniejsza napięcie mięśniówki przewodów żółciowych ułatwiając w ten sposób przepływ żółci i soku trzustkowego do dwunastnicy; liście mają zdolność wiązania metali ciężkich i usuwania ich z organizmu; dr Yoshiaki Omura przeprowadził badanie z udziałem grupy osób regularnie spożywających kolendrę i zaobserwował wyraźnie większe wydalanie rtęci z organizmu niż w grupie kontrolnej; podobne działanie wykazuje w przypadku ołowiu i aluminium; jest skarbnicą wielu cennych witamin (m. in. A i C) i składników mineralnych (wapnia, żelaza, magnezu, potasu); u nas w tym tygodniu w wersji bio z mazurskiego ogródka w zupach i sałatkach :-) "

Dzień Menu
PNOczyszczający kapuśniak z fenkułem
Dhal z soczewicy z marchewką, pomidorami, mlekiem kokosowym i prażonymi płatkami migdałów
Placuszki z cukini i pora (z kozim serem feta)
Sałatka z rzodkiewkami i bobem w sosie winegret
DESER: Budyń z kasztanów jadalnych z bakaliami*

KOLACJA: Curry z warzyw z orzechami nerkowca i żółtą soczewicą*
ŚNIADANIE: Płatki owsiane z jabłkiem, kokosem i truskawkami
WTRosół z kurczaka BIO z warzywami
"Rosół" z warzywami***
Jagnięcina duszona z młodymi warzywami i tymiankiem
Gulasz z białej fasoli z młodymi warzywami i tymiankiem***
Prosotto z kaszy jaglanej* i amarantusa* z pieczarkami i pomidorami
Sałatka z buraków, marchewki i kiszonych warzyw
DESER: Sałatka owocowa z owoców cytrusowych i truskawek

KOLACJA: Kisz prowansalski na orkiszowym spodzie
Bezglutenowy kisz prowansalski na bezglutenowym spodzie**
ŚNIADANIE: Karobowy krem z ryżu basmati* i płatków owsianych* z jabłkiem, bakaliami i pastą tahini
PASTA: Hummus z suszonymi pomidorami z rukolą
ŚRKrem ze świeżych pomidorów z kolendrą z Mazur
Lazania warzywna na zielono: z kolendrą, szpinakiem, porem, selerem naciowym i cukinią
Bezglutenowa lazania warzywna na zielono: ze szpinakiem, porem, selerem naciowym i cukinią**
Curry z kalafiora z pomidorami, tamararyndowcem i mlekiem kokosowym
Surówka z marchewki i pomarańczy z sosem chrzanowym
DESER: Orkiszowa tarta z musem z rabarbaru i truskawek
Bezglutenowa tarta z musem z rabarbaru i truskawek**

KOLACJA: Portobello (Pieczarki) nadziewane kaszą jaglaną*, czerwoną fasolą i warzywami
ŚNIADANIE: Krem z kaszy jaglanej* z jabłkiem, truskawkami, rodzynkami i orzechami laskowymi
CZKrem z zielonego groszku z kurkami
Kotlety mielone z młodego selera (z kozim serem feta)
Makaron orkiszowy z suszonymi pomidorami i pesto z czosnku niedźwiedziego
Makaron ryżowy* z suszonymi pomidorami i pesto z czosnku niedźwiedziego*
Sałatka z kalarepy z kolendrą z Mazur w sosie imbirowo-sezamowym
DESER: Carpaccio ananasowo-truskawkowe z orzechowo-amarantusową posypką i polewą karobową*

KOLACJA: Sałatka z fasolki mung i świeżego ogórka z chrupkim chlebkiem jaglanym*
ŚNIADANIE: Kasza gryczana* z jabłkiem, suszonymi śliwkami i orzechami włoskimi
PTLetnia zupa warzywna z sosem rouille
Pieczony pstrąg na botwince
Pieczone tofu na botwince***
Krem ryżowy z kalafiorem z posypką cytrynowo-ziołową
Prasowanka z kapusty pekińskiej, kiszonego ogórka, selera naciowego, z kiełkami, pestkami i sosem winegret
DESER: Panna cotta z mleka kokosowego z musem jagodowym*

KOLACJA: Chleb orkiszowy na zakwasie
Bezglutenowy chleb* z kaszy gryczanej na zakwasie*
Pasta słonecznikowa z kiszonym ogórkiem i koperkiem**
Hummus z burakami i kminem rzymskim
ŚNIADANIE: Granola z mieszanki płatków z orzechami, migdałami i owocami z mlekiem ryżowym do zalania w domu
Granola z płatków owsianych* i poppingu z kaszy jaglanej* z orzechami, migdałami i owocami z mlekiem ryżowym do zalania w domu***

* wersja bezglutenowa - ryż, gryka, proso-kasza jaglana, amarantus, quinoa, kukurydza
** wersja wegetariańska - tempeh, tofu, strączkowe
( ) wersja wegańska – wprowadza zamienniki: masło / klarowane - olej kokosowy, oliwa, jajka - skrobia ryżowa, kukurydziana, nabiał kozi – brak / tofu wędzone, miód - słód daktylowy

image post


MENU 19.06.-23.06.2017 r.

"Dzika róża - skarbiec dla naszego zdrowia i urody; jedno z najbogatszych, naturalnych źródeł witaminy C - nasi przodkowie zajadali się na co dzień owocami dzikiej róży, traktując je jako zwyczajny składnik swojego menu; badania naukowe wykazały, że zaledwie kilka sztuk owoców dzikiej róży jest w stanie pokryć całodzienne zapotrzebowanie człowieka na witaminę C najlepiej przyswajalnej przez organizm człowieka; oprócz witaminy C zwanej także witaminą młodości, owoce dzikiej róży zawierają kartenoidy, garbniki, cukry, pektyny, kwasy organiczne oraz olejki eteryczne; bardzo cenne są bioflawonoidy; pozostałe witaminy to prowitamina A, witaminy z grupy B, witamina E, K i P oraz składniki mineralne, jak potas, fosfor, wapń i magnez; ma działanie wzmacniające cały organizm; stosowana jest w niedoborach witaminy C oraz w okresie rekonwalescencji; pomaga wrócić do zdrowia w przebiegu przeziębień, gryp i infekcji; polecana jest kobietom w ciąży, matkom karmiącym i kobietom w okresie połogu ; ma zbawienne działanie na choroby układu pokarmowego: stosuje się ją w przebiegu nieżytu, biegunki, choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy; jej spożycie wskazane jest osobom, które mają słabe naczynia krwionośne, skłonność do pajączków i siniaków; stosuje się ją w leczeniu kamicy nerkowej, działa moczopędnie i rozkurczająco; a do tego jest taka smaczna! "

Dzień Menu
PNKrem z kalafiora z prażonymi pestkami dyni i chipsami z glona nori
Tofu z zielonymi warzywami i grzybami shiitake w sosie sezamowym
Kasza jaglana* z grzybami shiitake, boczniakami/pieczarkami i imbirem
Surówka z rzodkwi i kalarepy z kolendrą i sezamem
DESER: Jabłka faszerowane i zapiekane z muesli*, orzechami włoskimi i kleksem z płatków dzikiej róży

KOLACJA: Makaron orkiszowy z zielonymi warzywami, pesto ze szparagów i rukolą z Mazur
Makaron ryżowy* z zielonymi warzywami, pesto ze szparagów i rukolą z Mazur*
ŚNIADANIE: Ryż jaśminowy* z jabłkiem, rodzynkami i wiórkami kokosowymi
WTBarszcz czerwony czysty
Gulasz z indyka z porem i pieczarkami w sosie kokosowym
Gulasz z cieciorki z porem i pieczarkami w sosie kokosowym***
Pilaw z pełnoziarnistego ryżu basmati* z czerwoną papryką, zielonym groszkiem i kurkumą
Sałatka z liśćmi nasturcji w sosie winegret
DESER: Piegus z jabłkiem, orzechami włoskimi, rodzynkami i płatkami dzikiej róży

KOLACJA: Spring rolls z sałaty z blanszowanymi warzywami i świeżą kolendrą
ŚNIADANIE: Krem z kaszy jaglanej* pod pierzynką z duszonego jabłka i banana z listkami oregano
PASTA: Hummus
ŚRZupa warzywna z kabaczkiem, makaronem orkiszowym i pastą z suszonych pomidorów
Zupa warzywna z kabaczkiem, makaronem ryżowym* i pastą z suszonych pomidorów*
Burgery z kalafiora i komosy ryżowej*
Buraki z "dashi" i smażonymi grzybami shiitake
Sałatka z dynią, rukolą i suszonymi pomidorami
DESER: Deser z nasion chia z musem truskawkowym i dziką różą

KOLACJA: Gryczane* naleśniki z tofu i czosnkowym szpinakiem
ŚNIADANIE: Krem z niepalonej kaszy gryczanej* z jabłkiem, daktylami, śliwkami i kokosem
CZZupa warzywna z cebulą curry i raitą z jabłka i cukinii
Gulasz z fasolki adzuki z cebulą, tempehem i orzechami nerkowca
Kopytka marchewkowe (z kozim serem feta) i sosem miętowym
Carpaccio z pieczonych buraków z ziarnem słonecznika (i kozim serem feta)
DESER: Orkiszowa muffinka z cukinią i imbirem
Bezglutenowa muffinka* z cukinią i imbirem*

KOLACJA: Leczo warzywne z kiszonkami
ŚNIADANIE: Płatki owsiane z jabłkami, morelami i orzechami nerkowca
Płatki owsiane* z jabłkami, morelami i orzechami nerkowca*
PTZupa krem z listków rzodkiewki z rzodkiewkami
Łosoś pacyficzny w liściach szpinaku z pieczarkami
Kotlet "prawierybny" z selera w liściach szpinaku z pieczarkami*
Ryż cytrynowy* z kurkumą i natką pietruszki
Kimchi imbirowe z chilli
DESER: Mus z jabłek z żurawiną, rodzynkami i truskawkami

KOLACJA: Chleb orkiszowy na zakwasie z ziarnami
Bezglutenowy chleb z kaszy gryczanej* i jaglanej* na zakwasie z ziarnami*
Pasta marchewkowa z oliwkami, sezamem i harissą**
Pasta z zielonego groszku z cząbrem
ŚNIADANIE: Orkiszowy habermus św. Hildegardy z jabłkiem, bertramem, galgantem, migdałami i ziarnami babki płesznik
Ryż okrągłoziarnisty* z jabłkiem, bertramem, galgantem, migdałami i ziarnami babki płesznik*

* wersja bezglutenowa - ryż, gryka, proso-kasza jaglana, amarantus, quinoa, kukurydza
** wersja wegetariańska - tempeh, tofu, strączkowe
( ) wersja wegańska – wprowadza zamienniki: masło / klarowane - olej kokosowy, oliwa, jajka - skrobia ryżowa, kukurydziana, nabiał kozi – brak / tofu wędzone, miód - słód daktylowy

image post


MENU 12.06.-14.06.2017 r.

"Truskawki - witaminowa bomba dla zdrowia i urody! Posiada więcej witaminy C niż cytryna, czy grejpfrut; zawarta w nich witamina PP reguluje m.in. dotlenienie krwi; zawierają bogactwo soli organicznych, poprawiających przemianę materii oraz pektyn, oczyszczających jelita z resztek pokarmu i korzystnie wpływających na naturalną florę bakteryjną; zawierają wapń i fosfor, które wzmacniają kości i zęby oraz poprawiają pracę mięśni, a w połączeniu z magnezem odkwaszają organizm; za sprawą bromeliny, enzymu odpowiadającego za rozkład białka pomagają spalać tłuszcze, przez co posiadają właściwości odtruwające i oczyszczające; ze względu na wysoką zawartość żelaza są również ważnym składnikiem kobiecej diety - chronią przed anemią, wzmacniają organizm, wpływają odświeżająco na cerę i włosy; są wielkim sprzymierzeńcem w walce z chorobami reumatycznymi i artretycznymi, a także obniżą kwasowość moczu i z tego powodu poleca się je przy schorzeniach wątroby, nerek, kamieniach moczowych i żółciowych oraz przy podagrze; truskawki, cebula i czosnek posiadają w swoim składzie ten sam, wyjątkowo cenny składnik: fitocydy - związki o właściwościach bakteriobójczych, bardzo istotne np. podczas leczenia stanów zapalnych jamy ustnej ☺"

Dzień Menu
PNZupa koperkowa z warzywami i kurkami
Fasolada - gulasz z białej fasoli z warzywami i ziołami
Makaron ryżowy* z suszonymi pomidorami i pesto z czosnku niedźwiedziego
Sałatka z brokułem, kiełkami, roszponką i koperkiem w sosie winegret
DESER: Kisiel truskawkowy ze świeżymi owocami*

KOLACJA: Cukiniowe spaghetti z makaronem orkiszowym, warzywami, ziołami (i kozim serem feta)
Cukiniowe spaghetti z makaronem bezglutenowym*, warzywami, ziołami (i kozim serem feta)*
ŚNIADANIE: Owsianka na bogato
Owsianka* na bogato*
WTBotwinka z warzywami
Gołąbek z indykiem, ryżem*, pieczarkami i bakaliami
Gołąbek z warzywami, ryżem*, pieczarkami i bakaliami***
Kalafior na parze z posypką cytrynowo-ziołową
Sałatka z marchewki i cykorii w sosie sezamowo-kremowym
DESER: Crumble - jabłka i truskawki pod migdałową kruszonką
Bezglutenowe crumble - jabłka i truskawki pod migdałową kruszonką**

KOLACJA: Kisz na orkiszowym spodzie ze szpinakiem, cukinią, porem i czosnkiem
Kisz na spodzie z polenty* ze szpinakiem, cukinią, porem i czosnkiem*
ŚNIADANIE: Kasza jaglana* z amarantusem*, morelami i imbirem
PASTA: Hummus
ŚRLetnia zupa warzywna z sosem rouille
Burgery z buraka i ziaren słonecznika
Curry z sezonowych warzyw z listkami limonki
Sałatka ze szpinakiem i białą rzodkwią w sosie pomarańczowo-balsamicznym
DESER: Orkiszowy naleśnik z musem i świeżymi truskawkami
Bezglutenowy naleśnik* z musem i świeżymi truskawkami*

KOLACJA: Terrina z ryżu* i zielonego groszku z imbirową nutą
Aromatyczny chrupki chlebek jaglany**
ŚNIADANIE: Ryż okrągłoziarnisty* z komosą ryżoną (quinoa)*, gruszkami, figami, kokosem i truskawkami

* wersja bezglutenowa - ryż, gryka, proso-kasza jaglana, amarantus, quinoa, kukurydza
** wersja wegetariańska - tempeh, tofu, strączkowe
( ) wersja wegańska – wprowadza zamienniki: masło / klarowane - olej kokosowy, oliwa, jajka - skrobia ryżowa, kukurydziana, nabiał kozi – brak / tofu wędzone, miód - słód daktylowy

image post


MENU 05.06.-09.06.2017 r.

"Czarny bez - nazwa pochodzi od jego owoców, ale najcenniejsze właściwości lecznicze mają jego kwiaty; to jedna z najstarszych roślin leczniczych; napary z kwiatów zwalczają przeziębienie, działają rozgrzewająco, napotnie i wykrztuśnie – najlepiej w połączeniu z maliną i kwiatostanem lipy; mają właściwości przeciwzapalne – wodny wyciąg z kwiatów używa się do płukania jamy ustnej i gardła, na okłady przy zapaleniu spojówek, trądziku i stanach zapalnych skóry; działają moczopędnie – pomocne w leczeniu chorób układu moczowego i podczas kuracji oczyszczających; wspomagają odchudzanie; zwalczają wolne rodniki – najbardziej owoce, gdyż są najbogatszym źródłem przeciwutleniaczy – antocyjanów (dorównują aronii); zawierają dużo witaminy C; u nas w tym tygodniu kwiaty czarnego bzu na kolację, śniadanie i w deserze :-)"

Dzień Menu
PNKapuśniak ze słodkich kapust z suszonymi pomidorami i rozmarynem
Kotleciki z tofu w marynacie czosnkowo-majerankowej
Kasza gryczana* z pieczoną botwinką, koperkiem i migdałowym twarożkiem
Prasowanka z kapusty pekińskiej z rzodkiewkami, świeżym ogórkiem, rukolą i kiełkami w sosie winegret
DESER: Agarowa galaretka z truskawkami, syropem i kwiatami czarnego bzu*

KOLACJA: Korma z warzyw z kremowym sosem garam masala z makaronem orkiszowym i migdałami
Korma z warzyw z kremowym sosem garam masala z makaronem ryżowym* i migdałami*
ŚNIADANIE: Krem z kaszy jaglanej* z jabłkiem, morelą, bakaliami i polewą z masła orzechowego
WTRosół z kurczaka BIO z warzywami
"Rosół" z kurczaka BIO z warzywami*
Curry z kurczaka Bio w mleku kokosowym z trawą cytrynową
Curry z cieciorki w mleku kokosowym z trawą cytrynową***
Pilaw z pełnoziarnistego ryżu basmati* ze szparagami i zielonym groszkiem
Sałata z kiełkami, pestkami i pieczonymi w marynacie korzennej pomidorkami
DESER: Pralinki "Rafaello" z kaszy jaglanej*

KOLACJA: Agarowa galaretka z zielonego groszku z miętą, z lnianymi krakersami*
ŚNIADANIE: Płatki owsiane z jabłkiem, kokosem i truskawkami
Płatki owsiane* z jabłkiem, kokosem i truskawkami*
PASTA: Hummus
ŚRZupa soczewicowo-kokosowa z kapustą pekińską i chilli
Zapiekana papryka z warzywno-ryżowym* nadzieniem
Szpinak duszony z boczniakami i kolendrą
Surówka z kapusty i jabłek z prażonymi pestkami dyni
DESER: "Miniserniczki" z tofu z musem truskawkowym**

KOLACJA: Kwiaty czarnego bzu w cieście* z musem owocowym
ŚNIADANIE: Krem z niepalonej kaszy gryczanej* z gruszkami, figami i kokosem
CZKrem z brokułów, szpinaku i selera naciowego z estragonem
Ratatuja z cieciorką
Kasza jaglana* z grzybami shiitake, boczniakami/pieczarkami i imbirem
Sałatka z ogórkami, cukinią, pomarańczą i glonami wakame w sosie sezamowo-sojowym
DESER: Bezglutenowe kruche ciasteczka kokosowe*

KOLACJA: Spring rolls buraczane z papieru ryżowego* z blanszowanymi warzywami, kiełkami i świeżą kolendrą
ŚNIADANIE: Ryż okrągłoziarnisty* z komosą ryżową (quinoa)*, gruszkami, figami, kokosem i truskawkami
PTPikantny krem z marchwi z curry, kminem rzymskim i mlekiem kokosowym
Makrela nadziewana kwiatami czarnego bzu z sosem agrestowo-czosnkowym
Wędzone tofu nadziewane kwiatami czarnego bzu z sosem agrestowo-czosnkowym***
Korzenny pilaw z ryżu basmati* z migdałami
Sałatka z młodych buraczków i rabarbaru w sosie winegret
DESER: Orkiszowa tarta z migdałami, truskawkami i kremem kokosowym
Bezglutenowa tarta z migdałami, truskawkami i kremem kokosowym**

KOLACJA: Chleb orkiszowy na zakwasie z ziarnami
Bezglutenowy chleb z kaszy gryczanej* na zakwasie z ziarnami*
Pasta warzywna z orzechami włoskimi**
Pasta koperkowa z cieciorką
ŚNIADANIE: Krem z kaszy jaglanej* z jabłkiem, truskawkami, rodzynkami i orzechami laskowymi

* wersja bezglutenowa - ryż, gryka, proso-kasza jaglana, amarantus, quinoa, kukurydza
** wersja wegetariańska - tempeh, tofu, strączkowe
( ) wersja wegańska – wprowadza zamienniki: masło / klarowane - olej kokosowy, oliwa, jajka - skrobia ryżowa, kukurydziana, nabiał kozi – brak / tofu wędzone, miód - słód daktylowy