Codzienny detox

image post
PRODUKTY "NA CZARNEJ LIŚCIE" - NIE UŻYWAMY ZDROWE ZAMIENNIKI - UŻYWAMY
Biały cukier Miód, nierafinowany cukier trzcinowy, słody zbożowe (daktylowy, ryżowy i jęczmienny), syrop klonowy, ksylitol dla osób z podwyższonym poziomem cukru
Biała mąka pszenna Pełnoziarnista mąka orkiszowa - odmiana Rotkorn i maki bezglutenowe: jaglana, gryczana, amarantusowa, z quinoa, owsiana i kukurydziana NGMO
Biały ryż Pełnoziarnisty ryż jaśminowy, basmati, okrągłoziarnisty, czerwony, czarny kleisty, słodki
Oleje rafinowane Nierafinowane, tłoczone na zimno: oliwa z oliwek, olej lniany, olej z pestek dyni, słonecznikowy i rzepakowy, olej sezamowy, ryżowy
Tłuszcze cukiernicze - uwodornione rafinowane oleje roślinne Masło klarowane, masło, olej kokosowy, oliwa z oliwek
Smalec Masło klarowane, olej kokosowy
Biała sól Nierafinowana sól morska i kamienna, sos sojowy, pasta miso, gomasio, sos rybny
Mleko krowie Mleka roślinne: sojowe, ryżowe, kokosowe, orzechowe i migdałowe
Śmietana z mleka krowiego Śmietanka owsiana, sojowa, mleko kokosowe
Sery krowie Ser kozi oraz feta z mleka koziego, ewentualnie owczy
Ryby torturowane i zatrute w hodowlach (np. łosoś norweski, panga, tilapia) raz gatunki zagrożone (np. tuńczyk, sola, karmazyn, węgorz) Dzikie ryby rekomendowane przez WWF (np. łosoś pacyficzny, flądra, dorsz, śledź, makrela), ewentualnie z polskich hodowli (np. karp, pstrąg) z certyfikatem MSC
www.msc.org
Wieprzowina, kurczaki z przemysłowych ferm Drób: głownie indyk i kaczka, jagnięcina, cielęcina, kurczaki z ekologicznych gospodarstw
Białko zwierzęce - ograniczamy Rośliny strączkowe: fasolki, soczewice, grochy oraz tempeh i tofu
Jajka klasy 3, 2 i 1 Jajka ekologiczne – klasa 0
Wzmacniacz smaku: glutaminian sodu Bulion warzywny z naturalnymi przyprawami, asafoetida
Proszek do pieczenia na bazie wodorowęglanu / pirofosforanu sodu Bezglutenowy proszek Eko na bazie kamienia winnego i sody oczyszczonej
Kakao Karob - mączka z drzewa świętojańskiego
Cukier wanilinowy Naturalna wanilia w lasce
Ocet spirytusowy Ocet jabłkowy, ryżowy, balsamiczny
Guma guar, guma ksantanowa Roślinne skrobie: kuzu, kukurydziana, ryżowa, siemie lniane
Żelatyna wieprzowa Agar-agar z wodorostów
Chemia do zmywania, mycia kuchni i podłóg oraz prania typu: Ludwik, Ciff, Domestos, Ajax, Persil Ekologiczne płyny do zmywania i czyszczenia na bazie wyciągów i olejków roślinnych oraz octu z certyfikatami: ECOCERT, ECO GARANTIE oraz VEGAN typu: Sodasan, Klar itp.

I wiele innych zamienników. Cały czas czuwamy nad tym, by osiągać kulinarny efekt w zgodzie z zasadmi zdrowej kuchni!

image post


MENU 16.08.-18.08.2017 r.

"Świeżo wyciskane soki Świeżo wyciskane soki wzmacniają układ immunologiczny, pomagają utrzymać homeostazę organizmu, oczyszczają i odżywiają, bo zawierają: żywe enzymy, będące katalizatorami procesów przemiany materii niezbędnych do prawidłowego trawienia i wytwarzania energii życiowej; żywe substancje antybiotyczne, zwalczające infekcje oraz naturalne substancje przeciwzaplane, łagodzące ból i hamujące procesy uszkadzania komórek; błonnik, wspomagający trawienie i wydolność sercowo-naczyniową; antyoksydanty, takie jak witamina C, E, flawonoidy, karotenoidy, betalainy oraz wiele innych związków bioaktywnych (fitochemikalia) łagodzące stany zapalne, zapobiegające i skutecznie wspomagające leczenie wielu chorób, także nowotworowych; składniki mineralne – magnez, potas, wapń, fosfor, żelazo, miedź, cynk, bor i selen; witaminę K, zwłaszcza w zielonych częściach roślin, o działaniu przeciwzakrzepowym; organiczne związki siarki, wspomagające usuwanie toksyn, oczyszczające wątrobę i krwiobieg; w tym tygodniu w ramach deseru i jako dodatek do śniadania :-) "

Dzień Menu
ŚROczyszczający kapuśniak z fenkułem
Tofu z zielonymi warzywami i grzybami shiitake w sosie sezamowym
Ziemniaki pieczone z czosnkiem i kminem rzymskim
Surówka z rzodkwi i kalarepy z sezamem
DESER: Świeżo wyciskany sok "Green Love" - 200 ml

KOLACJA: Spaghetti ze świeżymi pomidorami, papryką, cukinią, czarnymi oliwkami i kaparami
Bezglutenowe spaghetti* ze świeżymi pomidorami, papryką, cukinią, czarnymi oliwkami i kaparami*
ŚNIADANIE: Kasza jaglana* z amarantusem*, morelami, imbirem i musem morelowym
CZZupa z fasolki szparagowej z kaszą jaglaną* i lubczykiem
Pieczona papryka z nadzieniem warzywno-ryżowym*
Curry z kalafiora z pomidorami, tamararyndowcem i mlekiem kokosowym
Sałatka z buraczków z sosem z tahiny
DESER: Orkiszowa tarta ze śliwkami i orzechową kruszonką
Bezglutenowa tarta* ze śliwkami i orzechową kruszonką*

KOLACJA: Agarowe galaretki z zielonymi warzywami i kiszonym ogórkiem
Chrupki chlebek jaglany* z prażonym ziarnem sezamu*
ŚNIADANIE: Orkiszowe racuszki z jabłkiem, świeżo wyciskany sok "Power Shower" - 200 ml
Bezglutenowe racuszki* z jabłkiem, świeżo wyciskany sok "Power Shower"*
PTKrem ze szpinaku z kiełkami
Śledź panierowany w sezamie ze wstążkami z marchwi
Kotleciki z tofu panierowane w sezamie ze wstążkami z marchwi***
Krem ryżowy* z kalafiorem i posypką cytrynowo-ziołową
Sałatka z blanszowanych brokułów z kiełkami fasoli mung i płatkami migdałów
DESER: Świeżo wyciskany sok "Beauty Bomb" - 200 ml

KOLACJA: Bezglutenowe bułeczki z brązowym ryżem*
Pasta koperkowa z cieciorką*
Pasta słonecznikowa z jabłkiem, cebulą i majerankiem**
ŚNIADANIE: Mix płatków z jabłkiem, malinami i imbirem
Płatki owsiane* z jabłkiem, malinami i imbirem*

* wersja bezglutenowa - ryż, gryka, proso-kasza jaglana, amarantus, quinoa, kukurydza
** wersja wegetariańska - tempeh, tofu, strączkowe
( ) wersja wegańska – wprowadza zamienniki: masło / klarowane - olej kokosowy, oliwa, jajka - skrobia ryżowa, kukurydziana, nabiał kozi – brak / tofu wędzone, miód - słód daktylowy

image post


MENU 07.08.-11.08.2017 r.

"Cukinia warzywo, a właściwie owoc, lekkostrawne, łagodne w smaku i bardzo niskokaloryczne; 100 g świeżej cukinii to jedynie 15 kcal; jest bardzo dobrym źródłem beta-karotenu, witamin z grupy B, wspomagających funkcjonowanie układu nerwowego, łagodzących objawy stresu, poprawiających pamięć i koncentrację, a także witaminy C, potasu, magnezu, wapnia i jodu; wysoka zawartość wody wspomaga nawadnianie i oczyszczanie organizmu oraz przywraca naturalną równowagę kwasowo-zasadową; nawet po ugotowaniu ma niski indeks glikemiczny, a zatem nie powoduje gwałtownego wzrostu poziomu glukozy we krwi; jest też dobrym źródłem fitosteroli, które hamują absorpcję cholesterolu, działają przeciwzapalnie, hamują procesy alergiczne oraz immunologiczne, zapobiegając chorobom autoimmunologicznym; u nas w tym tygodniu młoda, ekologiczna cukinia prosto z Mazur :-) "

Dzień Menu
PNLetnia zupa warzywna z sosem rouille
Ratatuja z cieciorką
Pulpeciki z kaszy jaglanej* i ziemniaków (z kozim serem feta) i koperkiem
Prasowanka z kapusty pekińskiej ze świeżym ogórkiem, rzodkiewkami i kiełkami w sosie winegret
DESER: Budyń czekoladowo-migdałowy na mleku roślinnym z bananem, malinami i płatkami migdałów

KOLACJA: Makaron ryżowy* ze szpinakiem, kurkami i boczniakami
ŚNIADANIE: Kasza jaglana* z jabłkiem, suszonymi morelami, imbirem i musem morelowym
WTZupa kalafiorowa z lubczykiem
Grillowana pierś indyka w marynacie sezamowo-miodowej z miętowym sosem
Grillowane tofu w marynacie sezamowo-miodowej z miętowym sosem***
Ryż okrągłoziarnisty z cebulką i czosnkiem
Grillowane młode marchewki z sezamem i pesto z pietruszki*
Sałatka z liśćmi i kwiatem nasturcji w sosie winegret
DESER: Orkiszowa tarta z owocami jagodowymi i kremem kokosowym
Bezglutenowa tarta* z owocami jagodowymi i kremem kokosowym*

KOLACJA: Kalarepki faszerowane warzywami i wędzonym tofu z orzechami włoskimi**
ŚNIADANIE: Kasza gryczana* z jabłkiem, orzechami włoskimi i musem wiśniowym
PASTA: Hummus z pomidorami i rukolą
ŚRKrem z buraków i jabłek z curry
Cukinia faszerowana warzywami, batatami i czerwoną fasolką
Kaszotto jeczmienne z leśnymi grzybami, groszkiem i pomidorkami
Ryż okrągłoziarnisty* z leśnymi grzybami, groszkiem i pomidorkami*
Sałatka z kopru włoskiego i ogórków na kwaśno-słodko
DESER: Gruszka z polewą karobową i płatkami migdałów*

KOLACJA: Gryczane wrapy* z cukinią, czerwoną kapustą, pomidorkami, świeżymi ziołami i wegańskim majonezem**
ŚNIADANIE: Słodki ryż* z amarantusem*, gruszkami, malinami i figami
CZZupa warzywna z kabaczkiem, makaronem* i pastą z suszonych pomidorów
Placuszki* z cukinii i pora (z kozim serem feta)
Makaron orkiszowy z orzechami włoskimi
Makaron ryżowy* z orzechami włoskimi*
Sałatka z brokułem, kiełkami, rukwią wodną i koperkiem w sosie winegret
DESER: Panna cotta z mleka kokosowego z musem wiśniowym*

KOLACJA: Sałatka z fasolki mung i ogórka ze świeżymi ziołami
Lniane krakersy z ziarnami**
ŚNIADANIE: Krem z kaszy jaglanej* z jabłkiem, malinami, bakaliami i polewą z masła orzechowego
PTKrem z cukinii z czosnkowymi grzankami orkiszowymi
Krem z cukinii z czosnkowymi grzankami gryczanymi**
Potrawka z łososia z warzywami i świeżymi ziołami
Potrawka z fasolek z warzywami i świeżymi ziołami***
Pełnoziarnisty ryż* basmati z kokosem i liśćmi limonki
Sałatka z ogórkami, cukinią, pomarańczą i glonami wakame w sosie sezamowo-sojowym
DESER: Orkiszowa muffinka z cukinią i imbirem
Bezglutenowa muffinka* z cukinią i imbirem*

KOLACJA: Chleb orkiszowy na zakwasie z ziarnami
Bezglutenowy chleb z kaszy gryczanej* na zakwasie z ziarnami*
Pasta warzywna z orzechami włoskimi**
Pasta słonecznikowa z pomidorami i rukolą
ŚNIADANIE: Płatki owsiane z jabłkiem, kokosem i malinami

* wersja bezglutenowa - ryż, gryka, proso-kasza jaglana, amarantus, quinoa, kukurydza
** wersja wegetariańska - tempeh, tofu, strączkowe
( ) wersja wegańska – wprowadza zamienniki: masło / klarowane - olej kokosowy, oliwa, jajka - skrobia ryżowa, kukurydziana, nabiał kozi – brak / tofu wędzone, miód - słód daktylowy

image post


MENU 31.07.-04.08.2017 r.

"Kalarepa bardzo cenne warzywo, o dużych wartościach odżywczych i smakowych; najbogatszą w witaminy i sole mineralne częścią rośliny są młode liście, które pod względem wartości odżywczych znacznie przewyższają samą zgrubiałą łodygę; kalarepa zawiera m.in.: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, fosfor, chlor, jod, karoteny, witaminy: B1, B2, B6, C; kwasy: nikotynowy, pantotenowy, foliowy, szczawiowy; poprawia krążenie energii w organizmie, usuwa zastoje i zakrzepy; zmiejsza objawy wilgoci; leczy niestrawność i zaburzenia równowagi cukru we krwi – stosowana przy hipoglikemii i cukrzycy; łagodzi bolesne lub utrudnione oddawanie moczu; hamuje krwawienie z okrężnicy; łagodzi skutki zatrucia alkoholowego; sok z kalarepy pije się jako lek na krwawienie z nosa; u nas w tym tygodniu w zupie i sałatkach :-) "

Dzień Menu
PNKrem z kalarepy z prażonymi płatkami migdałów
Gulasz z batatami, jarmużem i cieciorką
Risotto z ryżu okrągłoziarnistego* z grzybami
Surówka z marchewki i pomarańczy z sosem chrzanowym
DESER: Agarowa galaretka z syropu z kwiatów czarnego bzu z brzoskwiniami i malinami*

KOLACJA: Korma z warzyw z kremowym sosem garam masala z makaronem ryżowym* i migdałami
ŚNIADANIE: Kasza jaglana* z amarantusem*, świeżymi morelami i imbirem
WTKrupnik z kaszą jaglaną*, kurkami i koperkiem
Pulpety z jagnięciną i świeżymi ziołami
Pulpety z tofu i świeżymi ziołami***
Kasza gryczana* z pieczoną botwinką, koperkiem i migdałowym twarożkiem
Sałatka z kalarepki, jabłek, selera naciowego i orzechów włoskich
DESER: Orkiszowe ciasto szpinakowe z kokosem
Bezglutenowe ciasto szpinakowe z kokosem**

KOLACJA: Spring rolls z papieru ryżowego* z sałatą, blanszowanymi warzywami i świeżą kolendrą
ŚNIADANIE: Ryż okrągłoziarnisty* z komosą ryżową (quinoa)*, malinami, gruszkami, figami i kokosem
PASTA: Hummus ze szpinakiem i pieczonym czosnkiem
ŚRZupa minestrone z pesto z czosnku niedźwiedziego
Zielona lasagna z kalarepą i miętowo-orzechowym pesto
Zielona bezglutenowa lasagna z kalarepą i miętowo-orzechowym pesto**
Curry z sezonowych warzyw z listkami limonki
Sałatka z buraków, marchewki i kiszonych warzyw
DESER: Krem z Chia z mlekiem kokosowym, malinami i cukrem z kwiatów kokosa*

KOLACJA: Carpaccio kalarepowo-ogórkowe z prażonymi orzechami włoskimi
Aromatyczny chrupki chlebek jaglany**
ŚNIADANIE: Krem z niepalonej kaszy gryczanej* z jabłkiem, daktylami, śliwkami i kokosem
CZKrem z brokułów z prażonymi płatkami migdałów
Wegeburgery z kalafiora, brokuła i komosy ryżowej*
Zielone piure z ziemniaków z cukinią i rukolą
Sałata z grejprutem, awokado i orzechami włoskimi
DESER: Mus z jabłek z malinami i kiwi

KOLACJA: Gryczane* naleśniki crepe z karobem, domową nutellą i owocowym chutney
ŚNIADANIE: Krem z kaszy jaglanej* pod pierzynką z duszonego jabłka i banana z borówkami i listkami oregano
PTBarszcz czysty
Morszczuk z krewetką i zielonym sosem
Tofu z zielonym sosem***
Ryż cytrynowy* z kurkumą i natką pietruszki
Surówka z kiszonej kapusty z cykorią i żurawiną
DESER: Orkiszowa tarta z malinami i płatkami migdałów
Bezglutenowa tarta* z malinami i płatkami migdałów*

KOLACJA: Chleb orkiszowy na zakwasie z ziarnami, suszonymi pomidorami i rozmarynem
Bezglutenowy chleb z kaszy gryczanej* na zakwasie z ziarnami, suszonymi pomidorami i rozmarynem*
"Tatar" z czerwonej fasoli **
Pasta słonecznikowa z kiszonym ogórkiem i koperkiem
ŚNIADANIE: Owsianka na bogato z malinami
Owsianka* na bogato z malinami*

* wersja bezglutenowa - ryż, gryka, proso-kasza jaglana, amarantus, quinoa, kukurydza
** wersja wegetariańska - tempeh, tofu, strączkowe
( ) wersja wegańska – wprowadza zamienniki: masło / klarowane - olej kokosowy, oliwa, jajka - skrobia ryżowa, kukurydziana, nabiał kozi – brak / tofu wędzone, miód - słód daktylowy

image post


MENU 24.07.-28.07.2017 r.

"Bób podobnie jak inne rośliny strączkowe, jest skarbnicą wartości odżywczych: zawiera dużą ilość białka (w 100 g ugotowanego bobu jest aż 7,60 g białka, przez co jest doskonałą alternatywą dla mięsa), węglowodanów, oraz witamin: B1, B2, PP, C i prowitaminy A oraz wapń, fosfor, żelazo, magnez i karoten; jest źródłem dużej ilości błonnika, który skraca czas trawienia i poprawia funkcjonowanie przewodu pokarmowego, co jest ważne szczególnie dla osób dbających o linię - ugotowany bób ma tylko 85 kcal w 100 g; ceni się go ze względu na liczne właściwości lecznicze: wiąże kwasy żółciowe w jelicie grubym, a tym samym obniża stężenie cholesterolu LDL we krwi, dzięki dużej zawartości kwasu foliowego może zapobiec wystąpieniu wad rozwojowych u płodu i wspomóc proces leczenia niedokrwistości; dobry dla osób cierpiących na choroby układu krążenia, bo ma niską zawartość sodu, jest bogaty w potas oraz rozpuszczalny błonnik, który sprzyja redukcji poziomu cholesterolu we krwi, dzięki czemu reguluje ciśnienie ☺"

Dzień Menu
PNKapuśniak ze słodkich kapust z suszonymi pomidorami i rozmarynem
Gulasz z fasolki adzuki z cebulą i orzechami nerkowca
Młode marchewki duszone sposobem nishime*
Sałatka ze szpinakiem i białą rzodkwią w sosie pomarańczowo-balsamicznym
DESER: Kisiel malinowy ze świeżymi owocami*

KOLACJA: Makaron ryżowy* ze szpinakiem i cukinią z cytrusową nutą
ŚNIADANIE: Amarantusowa* kaszka ze śliwkami, brzoskwiniami, wiórkami kokosowymi i karobem
WT"Gazpacho" z pomidorów i papryki ze świeżą kolendrą
Rolada z indyka z marchewką i pieczarkami
"Rolada" z tofu z marchewką i pieczarkami w papierze ryżowym***
Risotto z pełnoziarnistego ryżu basmati* i czerwonego* ze świeżymi ziołami
Sałatka z koprem włoskim, szpinakiem, kalafiorem i rodzynkami
DESER: Crumble - jabłka z malinami pod migdałową kruszonką
Crumble - jabłka z malinami pod migdałową kruszonką**

KOLACJA: Kisz na orkiszowym spodzie z botwinką, tofu (kozim serem) i orzechami nerkowca
Kisz na bezglutenowym spodzie* z botwinką, tofu (kozim serem) i orzechami nerkowca*
ŚNIADANIE: Mix płatków z jabłkiem, wiśniami i imbirem
Płatki owsiane* z jabłkiem, wiśniami i imbirem*
PASTA: Hummus z bobu
ŚRZupa grzybowa z lubczykiem i prażonymi pestkami dyni
Orkiszowe pierogi "prawie ruskie" oraz z kapustą i pomidorami z okrasą z cebulki i skwarkami z tofu
Bezglutenowe pierogi* "prawie ruskie" oraz z kapustą i pomidorami z okrasą z cebulki i skwarkami z tofu**

Sałata (rzymska) z algami nori, awokado, melonem i rukolą
DESER: Tarta z czarną porzeczką, orzechami laskowymi i miętą
Bezglutenowa tarta z czarną porzeczką, orzechami laskowymi i miętą**

KOLACJA: Leczo z warzywami, kiszonkami i świeżymi ziołami
ŚNIADANIE: Ziarno orkiszu z jabłkiem, czarną porzeczką i orzechami włoskimi
Ryż okrągłoziarnisty* z jabłkiem, czarną porzeczką i orzechami włoskimi*
CZKrem z bobu z trawą cytrynową i melisą
Placki z botwinki z koperkiem*
Kaszotto z brokułem i migdałami
Ryż okrągłoziarnisty* z brokułem i migdałami*
Sałatka z rzodkiewkami i bobem w sosie winegret
DESER: Sałatka z owoców cytrusowych i sezonowych z płatkami migdałów

KOLACJA: Duszone ogórki z warzywnym nadzieniem i wędzonym tofu
ŚNIADANIE: Karobowy krem z ryżu basmati* i płatków owsianych* z jabłkiem, morelami, bakaliami i pastą tahini
PTZupa cebulowa z ziarnem sezamu
Dorsz pieczony pod pierzynką z cukinii, pomidora i ziół
Panierowane tofu pod pierzynką z cukinii, pomidora i ziół***
Risotto z ryżu okrągłoziarnistego* z bazyliowym pesto i zielonym groszkiem
Zielona sałatka z brokułami, selerem naciowym, jabłkiem, kiełkami i sezamem
DESER: Orkiszowa babeczka razowa z czarną porzeczką
Bezglutenowa babeczka* razowa z czarną porzeczką*

KOLACJA: Chleb orkiszowy na zakwasie z ziarnami
Bezglutenowy chleb z kaszy gryczanej* na zakwasie z ziarnami*
Hummus z burakami i kminem rzymskim**
Pasta brokułowa z koperkiem
ŚNIADANIE: Granola z mieszanki płatków z orzechami, migdałami i owocami z mlekiem ryżowym do zalania w domu
Granola z płatków owsianych* i poppingu z kaszy jaglanej* z orzechami, migdałami i owocami z mlekiem ryżowym do zalania w domu****

* wersja bezglutenowa - ryż, gryka, proso-kasza jaglana, amarantus, quinoa, kukurydza
** wersja wegetariańska - tempeh, tofu, strączkowe
( ) wersja wegańska – wprowadza zamienniki: masło / klarowane - olej kokosowy, oliwa, jajka - skrobia ryżowa, kukurydziana, nabiał kozi – brak / tofu wędzone, miód - słód daktylowy