Codzienny detox

image post
PRODUKTY "NA CZARNEJ LIŚCIE" - NIE UŻYWAMY ZDROWE ZAMIENNIKI UŻYWAMY
Biały cukier Miód, nierafinowany cukier trzcinowy, słody zbożowe (daktylowy, ryżowy i jęczmienny), syrop klonowy, ksylitol dla osób z podwyższonym poziomem cukru
Biała mąka pszenna PPełnoziarnista mąka orkiszowa - odmiana Rotkorn i maki bezglutenowe: jaglana, gryczana, amarantusowa, z quinoa, owsiana i kukurydziana NGMO
Biały ryż Pełnoziarnisty ryż jaśminowy, basmati, okrągłoziarnisty, czerwony, czarny kleisty, słodki
Oleje rafinowane Nierafinowane, tłoczone na zimno: oliwa z oliwek, olej lniany, olej z pestek dyni, słonecznikowy i rzepakowy, olej sezamowy, ryżowy
Tłuszcze cukiernicze - uwodornione rafinowane oleje roślinne Masło klarowane, masło, olej kokosowy, oliwa z oliwek
Smalec Masło klarowane, olej kokosowy, palmowy
Biała sól Nierafinowana sól morska i kamienna, sos sojowy, pasta miso, gomasio, sos rybny
Mleko krowie Mleka roślinne: sojowe, ryżowe, kokosowe, orzechowe i migdałowe
Śmietana z mleka krowiego Śmietanka owsiana, sojowa, mleko kokosowe
Sery krowie Ser kozi oraz feta z mleka koziego, ewentualnie owczy
Ryby z azjatyckich i afrykańskich hodowli: panga, tilapia, sum Dzikie ryby: dorsz, miruna, śledź, makrela, morszczuk, mazurskie, ewentualnie polskie hodowlane: pstrąg, karp
Wieprzowina, kurczaki z przemysłowych ferm Drób: głownie indyk i kaczka, jagnięcina, cielęcina, kurczaki z ekologicznych gospodarstw
Białko zwierzęce - ograniczamy Rośliny strączkowe: fasolki, soczewice, grochy oraz tempeh i tofu
Jajka klasy 3, 2 i 1 Jajka ekologiczne – klasa 0
Wzmacniacz smaku: glutaminian sodu Bulion warzywny z naturalnymi przyprawami, asafoetida
Proszek do pieczenia na bazie wodorowęglanu / pirofosforanu sodu Bezglutenowy proszek Eko na bazie kamienia winnego i sody oczyszczonej
Kakao Karob - mączka z drzewa świętojańskiego
Cukier wanilinowy Naturalna wanilia w lasce
Ocet spirytusowy Ocet jabłkowy, ryżowy, balsamiczny
Guma guar, guma ksantanowa Roślinne skrobie: kuzu, kukurydziana, ryżowa, siemie lniane
Mąka ziemniaczana Kuzu, skrobia kukurydziana
Żelatyna wieprzowa Agar-agar z wodorostów
Chemia do zmywania, mycia kuchni i podłóg oraz prania typu: Ludwik, Ciff, Domestos, Ajax, Persil Ekologiczne płyny do zmywania i czyszczenia na bazie wyciągów i olejków roślinnych oraz octu z certyfikatami: ECOCERT, ECO GARANTIE oraz VEGAN typu: Sodasan, Klar itp.

I wiele innych zamienników. Cały czas czuwamy nad tym, by osiągać kulinarny efekt w zgodzie z zasadmi zdrowej kuchni!

image post


MENU 07.01.- 09.01.2014 r.

"Marchew – święta, święta.. i po świętach; tu z pomocą nadciąga marchew, bo obniża poziomu tłuszczów we krwi, zawarta w niej celuloza pomaga pozbyć się szkodliwego cholesterolu – czyni ją to skuteczną ochroną przed miażdżycą i chorobami wieńcowymi; bogactwo wartości odżywczych zawartych w marchewce działa wzmacniająco i przeciwanemicznie, reguluje pracę żołądka, utrzymuje w zdrowiu wątrobę i poprawia metabolizm; ponadto flawonoidy zawarte w marchwi nie tylko zwalczają wolne rodniki, powodujące przedwczesne starzenie się organizmu, lecz także działają przeciwskurczowo na naczynia krwionośne; do tego marchew oczyszcza jelita, pomaga przy zaparciach i usuwa bakterie gnilne z jelit, zatem zafundujmy sobie poświąteczną sokoterapię z sokiem z marchwi, albo np. zupę krem lub surówkę :-)"

Dzień Menu
ŚR: Krem z marchwi z imbirem i mlekiem kokosowym
Gulasz z czarnej fasoli z warzywami i glonem arame w sosie sezamowym
Kasza jęczmienna / ryż basmati* z grzybami mun i duszoną cebulką
Sałatka z buraków z orzechami włoskimi v DESER: Ciasto ryżowe* z kleksem konfitury truskawkowej z kwiatami czarnego bzu

KOLACJA: Nuddle / makaron z fasolki mung* z pikantną kapustą pekińką, grzybami shiitake, kiełkami i imbirem
ŚNIADANIE: Krem z kaszy jaglanej* i płatków jęczmiennych / gryczanych* z jabłkiem, daktylami, orzechami włoskimi i siemieniem lnianym
CZ: Zupa pomidorowa z brązowym ryżem* i estragonem
Burgery z buraka i ziaren słonecznika
Makaron ryżowy* ze szpinakiem i boczniakami
Surówka z czarnej rzodkwi z jabłkiem, marchewką i orzechami włoskimi
DESER: Mus karobowy z quinoa* i migdałami

KOLACJA: Muffinki z zielonego groszku z marchewką w sosie miodowo-musztardowym*
ŚNIADANIE: Orkiszowy habermus św. Hildegardy / ryż okrągłoziarnisty* z jabłkiem, bertramem, galgantem, migdałami i ziarnami babki płesznik
PT: Krem z jarmużu z prażonym ziarnem słonecznika
Łosoś / placek z tofu i warzyw** w maku z sosem z rukoli
Chrzanowe piure z glazurowanymi buraczkamiv Prasowanka z kapusty pekińskiej, kiszonego ogórka, selera naciowego, z kiełkami, pestkami i sosem winegret
DESER: Sypany jabłecznik z amarantusem

KOLACJA: Chrupki chlebek jaglany* z prażonym ziarnem sezamu, pasta z fasoli i pieczarek z majerankiem oraz pasta z ziaren słonecznika i dyni**
ŚNIADANIE: Słodki ryż* z prosem*, owocami i orzechami włoskimi

* wersja bezglutenowa - ryż, gryka, proso-kasza jaglana, amarantus, quinoa, kukurydza
** wersja wegetariańska - tempeh, tofu, strączkowe: fasolki, soczewice, grochy
( ) wersja wegańska – wprowadza zamienniki: masło / klarowane - olej kokosowy, oliwa, jajka - skrobia ryżowa, kukurydziana, siemie lniane, babka jajowata, nabiał kozi – brak / tofu wędzone, miód - słody

image post


MENU 15.12.-23.12.2014 r.

"Święta i Nowy Rok 2015 – Niechaj magiczna noc wigilijna przyniesie Wam spokój i radość! Zdrowia, szczęścia, bliskich blisko i miłości ponad wszystko! A Nowy Rok 2015 obdaruje Was pomyślnością, szczęściem, ale i wewnętrzną harmonią oraz czasem, który zwolni... Życzymy Wam najpiękniejszych Świąt Bożego Narodzenia i spełnienia wszystkich marzeń Kornelia z zespołem MBB
*
Poniżej menu na 7 dni, w którym zagości wiele światecznych potraw; szykujemy też świąteczne wypieki, bigos i pasztet – zamówienia przyjmujemy do środy 17.12.14; szczególnie polecam lukrowane pierniczki mojej babci – na zdjęciu; jednocześnie informuję, że w dniach 24.12.14 – 06.01.15 r. nasza kuchnia ma przerwę w pracy :-) "

Dzień Menu
PN: Krem z pasternaku z curry
Fasola "Piękny Jaś" z warzywami w sosie śliwkowym
Piure z kaszy jaglanej* i marchewki
Sałatka z buraków z kremem jabłkowo- chrzanowym
DESER: Piegus z orzechami wloskimi i rodzynkami

KOLACJA: Orkiszowe rożki / krokiety w papierze ryżowym* z kapustą kiszoną i pieczarkami oraz z nadzieniem z brokuła
ŚNIADANIE: Krem z kaszy jaglanej* z bakaliami i polewą z masła orzechowego
WT: "Rosół" z grzybami shiitake
Pieczona gęś faszerowana / Gulasz z cieciorki z marchewkę i rodzynkami** z czerwoną kapustą i czarną porzeczką
Kasza pęczak / ryż okrągłoziarnisty* z makiem i orzechami włoskimi
Sałatka z topinamburem, koprem włoskim i ziemniaczków z buraczanym sosem winegret i prażonym ziarnem słonecznika
DESER: Bakaliowe kuleczki bez dodatku mąki, tłuszczu i cukru*

KOLACJA: Orkiszowa tarta / na spodzie z polenty* z topinamburem
ŚNIADANIE: Słodki ryż* z prosem* i orzechami włoskimi
PASTA: Hummus z pieczonym czosnkiem i rukolą
ŚR: Krem z topinamburu
Bigos makrobiotyczny z pieczarkami, śliwkami, bakaliami i tempehem
Pieczone czerwone ziemniaczki z czosnkiem i kminem rzymskim
Sałatka z marchewek i cykori w sosie sezamowo-kremowym
DESER: Galaretka agarowa z kompotu z suszu wigilijnego*

KOLACJA: Gryczane* naleśniki z warzywami na sposób orientalny
ŚNIADANIE: Krem z niepalonej kaszy gryczanej* z gruszkami i figami
CZ: Barszcz czysty z krokietem ryżowym* z kapustą i grzybami
Pierogi z dynią i masłem migdałowym
Warzywa korzeniowe z pieca (pasternak, topinambur, marchewka, ziemniak i seler)
Sałatka z selera naciowego z jabłkami i orzechami włoskimi w sosie winegret
DESER: Piernik buraczany ze śliwkową nutą

KOLACJA: Kulebiak drożdżowy z kapustą i grzybami
ŚNIADANIE: Orkiszowy habermus św. Hildegardy z jabłkiem, galgantem i bertramem, migdałami oraz babką płesznik
PT: Biała zupa rybna z borowikami i koperkiem
Karp / tofu** w migdałach
Piure z topinamburu z zapiekaną cykorią
Surówka z kiszonej kapusty i cykori z żurawiną i szczypiorkiem
DESER: Kutia makrobiotyczna z ziarna orkiszu z bakaliami

KOLACJA: Gryczane* bliny ze śledziem w marynacie korzennej / sałatką warzywną**
ŚNIADANIE: Okrągłoziarnisty ryż z rodzynkami i owocami
PASTA: Pasta ze słonecznika i pieczonych jabłek oraz z marchewki z czarnymi oliwkami i koperkiem
PN: Krem z dyni z białą fasolą i korzennymi przyprawami
Rissotto z pełnoziarnistego ryżu basmati* z pieczarkami i mlekiem kokosowym
Racuszki jabłkowo- selerowe
Surówka z marchwi z mandarynkami i sosem chrzanowym
DESER: Tarta z gruszkami i marcepanem własnej roboty

KOLACJA: Klasyczna sałatka warzywna z „majonezem” z warzyw z chlebkiem zdrowia z kaszy jaglanej*, gryczanej* i quinoa*
ŚNIADANIE: Amarantusowa* kaszka ze śliwkami, wiórkami kokosowymi i karobem
WT: Zupa grzybowa z lubczykiem i prażonymi ziarnem dyni
Pieczona kaczka / wędzone tofu** z jabłkami w majeranku oraz kasztanami jadalnymi
Orkiszowe / bezglutenowe* kopytka z różowym sosem
Sałatka z czerwonej kapusty ze śliwkami i prażonym ziarnem słonecznika
DESER: Korzenne ciasteczka św. Hildegardy

KOLACJA: Wegetariańskie galaretki z zielonymi warzywami z bezglutenowymi paluszkami z maki migdałowej*
ŚNIADANIE: Karobowy krem z ryżu basmati* i płatków owsianych / gryczanych* z bakaliami i tahiną
PASTA: Hummus z orzechami włoskimi

* wersja bezglutenowa - ryż, gryka, proso-kasza jaglana, amarantus, quinoa, kukurydza
** wersja wegetariańska - tempeh, tofu, strączkowe: fasolki, soczewice, grochy
( ) wersja wegańska – wprowadza zamienniki: masło / klarowane - olej kokosowy, oliwa, jajka - skrobia ryżowa, kukurydziana, siemie lniane, babka jajowata, nabiał kozi – brak / tofu wędzone, miód - słody

image post


MENU 07.12.-12.12.2014 r.

"Cebula – dobra na przeziębienie, kaca, wrzody, zaparcia i niską odporność; należy do rodziny warzyw cebulowatych – warzyw ostrych, które wspierają wytwarzanie ciepła, rozbijają zastój w organizmie, zmiejszają skrzepy i usuwają zimno; są pokarmem najbogatszym w siarkę, rozgrzewający pierwiastek, który oczyszcza organizm, pomaga w pozbyciu się z organizmu metali ciężkich i pasożytów oraz ułatwia metabolizm białak (aminokwasów); hamują też rozwój wirusów i drożdżowców; cebula dodatkowo zmiejsza ciśnienie krwi, poziom cholesterolu, zmiejsza śluz i zapalenie gardła i nosa, przez co jest ludowym lekarstwem podczas przeziębienia: robi się z niej syrop i okłady; kompres z cebuli stosuje się też po ukąszeniu owadów (os, szerszeni itp.); zupa cebulowa jest serwowana w wielu restauracjach, także jako sposób na kaca, bo doskonale poprawia funkcjonowanie nadwyrężonej alkoholem wątroby; swe zdrowotne oddziaływanie na organizm cebula zawdzięcza obecności m.in. witaminy C, A, witamin z grupy B, fosforu, żelaza, wapnia, olejków eterycznych i oczywiście związków siarki; jest bogatym źródłem przeciwutleniaczy przez co poprawia odporność; jest niskokaloryczna (ok. 40 kcal w 100 g) :-);"

Dzień Menu
PN: Zupa ogórkowa
Gulasz z tempehu w sosie kokosowym z trawą cytrynową
Cytrynowy ryż basmati* z pietruszką z kinpirą z marchewki
Carpaccio z pieczonych buraków z prazonym słonecznikiem (i kozim serem feta)
DESER: Kokosanki*

KOLACJA: Wegetariańskie korma w liściu sałaty
ŚNIADANIE: Krem z kaszy jaglanej i płatków jęczmiennych / ryżowych* z dynią Hokkaido, daktylami i siemieniem lnianym
WT: Zupa minestone z pesto bazyliowym
Potrawka z cielęciny / gulasz z białej fasolki z warzywami, tymiankiem i rozmarynem**
Zielone piure z cukini i ziemniaków z rukolą
Surówka z kalarepki i selera naciowego z orzechami laskowymi
DESER: Krem kokosowo-makowy z agarem i płatkami migdałów*

KOLACJA: Gryczane naleśniki z nadzieniem z tofu i suszonych pomidorów
ŚNIADANIE: Ryż okrągłoziarnisty* z czerwoną komosą ryżową*, gruszką, figami, kokosem i żurawiną
ŚR: Krem z dyni i szarej renety z daktylami i korzennymi przyprawami
Kotlety falafel z cieciorki w sezamie z sosem z tahiną
Makaron ryżowy* z boczniakami i pomidorami
Sałatka z jarmużu z jabłkami i migdałami
DESER: Migdałowe pierniczki duńskiej teściowej

KOLACJA: Zapiekane nadziewane cebule po prowansalsku
ŚNIADANIE: Krem z niepalonej kaszy gryczanej* z jabłkiem i suszonymi śliwkami
CZ: Zielona zupa z pesto z czosnku niedźwiedziego
Gołąbek z czerwonej kapusty z kaszą jęczmienną / jaglaną* i topinamburem w sosie dyniowym
Piure z zielonego groszku z cząbrem
Sałatka z dyni z bakaliami i sosem balsamicznym
DESER: Strudel jabłkowy z pigwą z nalewki

KOLACJA: Placuszki "serowe" z tofu z sałatką z jarmużu w sosie musztardowym
ŚNIADANIE: Ryż jaśminowy* z jabłkiem, kokosem i rodzynkami
PT: Korzenny kapuśniak z czerwonej kapusty ze śliwkami
Smażony dorsz / marynowane tofu** na piure z buraczków z orzechami laskowymi
Ryż orkiszowy / okrągłoziarnisty* z cebulką i czosnkiem
Surówka z marchewki z sosem z czarnej gorczycy
DESER: Lukrowane pierniczki mojej babci

KOLACJA: Chleb orkiszowy na zakwasie / gryczany* ze "malczykiem" wegańskim z orzechami i rodzynkami oraz pasta warzywna z orzechami
ŚNIADANIE: Krem z kaszy jaglanej pod pierzynką z duszonego jabłka i banana ze świeżym oregano

* wersja bezglutenowa - ryż, gryka, proso-kasza jaglana, amarantus, quinoa, kukurydza
** wersja wegetariańska - tempeh, tofu, strączkowe: fasolki, soczewice, grochy
( ) wersja wegańska – wprowadza zamienniki: masło / klarowane - olej kokosowy, oliwa, jajka - skrobia ryżowa, kukurydziana, siemie lniane, babka jajowata, nabiał kozi – brak / tofu wędzone, miód - słody